Het verhaal van Baume et Mercier

Het Zwitserse horlogemerk uit het topsegment Baume et Mercier presenteerde begin dit jaar een nieuwe serie uurwerken in de Clifton collectie. De “Clifton Club” moet volgens het merk de behoefte vervullen van stadse, actieve en elegante mannen. Dit horlogemerk produceert al vele jaren prachtige horloges, maar waar komt het merk vandaan? De redactie van Golf & Lifestyle zocht het uit.

Tekst: Walter de Boer / Beeldmateriaal: Baume et Mercier 

Baume et Mercier behoort tot één van de oudste horlogemerken in Zwitserland en vervaardigt sinds vele jaren chique, elegante en klassieke horlogemodellen voor zowel heren als dames. Het merk is opgericht in 1918, maar de geschiedenis van Baume et Mercier gaat terug naar 1830. In dat jaar opent de familie Baume één van de eerste horlogewinkels in de Zwitserse regio Jura in het dorp Les Bois. “Frères Baume” (gebroeders Baume) wordt al snel een groot horlogebedrijf waarbij de focus ligt op geëmailleerde zakhorloges. Dankzij de commerciële flair en strenge industriële methoden van de twee broers, Louis-Victor en Joseph-Célestin Baume, groeit het merk uit tot een groot succes. Dat behalen zij onder andere door het strikt hanteren van het motto: “Accepteer alleen perfectie. Vervaardig alleen horloges van de hoogste kwaliteit.” De jaren daarna zet de groei van het bedrijf door en wordt de internationale expansie uitgebreid naar markten in Australië en Nieuw-Zeeland. Twee generaties later is het de nazaat William Baume die, op 26 november 1918 samen met zijn zakenpartner, horlogemaker en juwelier Paul Mercier, Baume et Mercier opricht; het merk zetelt in Genève.

Oprichters Paul Mercier and William Baume, founders of Baume & Mercier, Genève, 1918

Verdere groei en overnames

Baume et Mercier wordt drie jaar later, in 1921, bekroond met de felbegeerde “Poincon de Genève”, een officiële erkenning van producten van onberispelijke kwaliteit. In 1937 trekt William Baume zich terug uit de actieve business, maar wordt het merk doorgezet door Paul Mercier, de juwelier Constantin de Gorski en meester juweel-setter en mannelijke metgezel, Robert Peron. Na de Tweede Wereldoorlog richt Baume et Mercier zich op de conventionele mannenhorloges, sport chronograaf en sieradenhorloges voor dames. In 1965 koopt de familie Piaget het merk en wordt er onder andere één van ’s werelds dunste kalenderhorloges met een mini-rotor geproduceerd. Het merk doorstaat de crisis in de horloge-industrie (begin jaren tachtig) door zich op quartz-uurwerken te richten en behoort sinds 1993 behoort tot de Groupe Richemont. Daarin zijn naast Baume et Mercier eveneens onder ander Jaeger-LeCoultre, Montblanc en Cartier samengebracht.

Baume & Mercier & Me

Door de jaren heen heeft Baume et Mercier samengewerkt met vele internationale beroemdheden voor de campagne Baume & Mercier & Me. Tot die lijst behoren onder andere Gwyneth Paltrow, Andy Garcia, Ashton Kutcher, Teri Hatcher, Kim Basinger en Kiefer Sutherland. Met de campagne wist het merk aandacht te genereren en bovendien veel geld op te halen voor het goede doel. Hoewel het merk eerder stopte met het produceren van modellen met mechanische uurwerken, vormen deze nu juist weer een groot onderdeel van de huidige collectie. Bekende stukken van het Zwitserse horlogemerk zijn onder andere de Capeland, Linea en de Clifton.

Tags (categorieën en branches)Baume et MercierextravagantHorlogeslifestyle
%d bloggers liken dit: