Sokken maken de man

De bekende dichter en schrijver Oscar Wilde sprak ooit de woorden: “Socks play an incredibly important role in a man ’s life”. Een man met visie, want de sok speelt de laatste jaren een steeds belangrijkere rol in het leven van de man.

Tekst: Walter de Boer / Beeld: Effio

De moderne man of dandy wordt gekenmerkt door een geheel verzorgde kledingstijl. Daarbij horen niet alleen stijlvolle pakken, dassen en strikken en schoenen, maar ook kleurrijke sokken die gemaakt zijn om gezien te worden. Het is dè manier om je te onderscheiden van anderen.

Maar eerst even wat over de geschiedenis van de sok. De sok is een van de eerste kledingstukken die de mens voor zichzelf maakte. Vooral ter bescherming tegen kou en ondergrond. Het woord ”sok” is afkomstig van het Latijnse soccus, wat zoveel betekent als  “kleine, Griekse schoen”. Dit woord was weer ontleend aan het Griekse súkchos: “lage schoen”. Rond de achtstee eeuw voor Christus droegen de oude Grieken sokken van gevlochten dierenharen voor de warmte.

Witte sokken

Tot de zeventiende eeuw werden de sokken met de hand gebreid. In de eeuwen daarna namen machines het werk over. De sokken werden vanaf toen het pronkstuk van de drager en bepalend voor de sociale status. Zo was de witte kous een voorbeeld van een hogere sociale klasse. Aan het einde van de achttiende  eeuw moest de herenkous gestreept zijn. Maar ook de gestreepte kous hield het voor gezien. Broeken werden langer waardoor de sok niet meer zichtbaar was. Waarom nog al die moeite? Zwarte sokken werden de standaard.

Explosie van kleur en knallende prints

Sinds een aantal jaren verdwijnen die saaie grijze en zwarte sokken steeds meer naar de achtergrond en worden ze ingewisseld voor frisgekleurde exemplaren. De Zweedse fabrikant Happy Socks speelt sinds 2008 in op die trend. Het bedrijf brengt ieder seizoen een andere collectie op de markt. Zoals de naam al doet vermoeden zijn de sokken van Happy Socks een explosie van kleur en opvallende prints. De missie van de twee oprichters van het bedrijf is dan ook: “het kleuren van de wereld met sokken”. Happy Socks maken een knallende outfit af, maar staan ook leuk als twist bijvoorbeeld onder een pak. Het sokkenmerk laat producten produceren met Italiaanse Lonati breimachines en gebruikt onder andere Kashmir en Angora Wol in de collecties. Ook werkt het bedrijf samen met beroemdheden. Zo had het in het verleden een exclusieve samenwerking met de Amerikaanse rapper Snoop Dogg.

Nederlands sokkenhuis

Ook Nederlandse ondernemers haken in op de sokkentrend. Zo maakt het Nederlandse Effio, gevestigd in Rotterdam, sinds 2007 kleurrijke sokken. ‘Voor die tijd was er in Nederland nog amper iets verkrijgbaar op het gebied van de gekleurde sok’, laat Joost van Beek, medeoprichter van Effio weten. Met zijn bedrijf greep hij zijn kans en besloot sokken te gaan produceren. De sok verdient het volgens Van Beek om op een voetstuk geplaatst te worden. ‘De sok kan je outfit tegenwoordig maken of breken. Het is in veel gevallen de finishing touch.’ De sokken van Effio zijn er in vele soorten en maten. Het gaat dan om vaak felle kleuren gevat in strepen, blokken, ruiten, bloemen, stippen en ondefinieerbare patronen. Kopers zijn volgens Van Beek vooral de wat oudere mannen met stijl en inhoud die aandacht besteden aan hun uiterlijk en bijvoorbeeld voor hun werk een pak dragen. ‘Dan zijn onze sokken perfect om je outfit net even een andere draai te geven.’

Plattegrond op je sok

Net als de grotere broer Happy Socks werkt ook Effio samen met externe ontwerpers. ‘Zo hebben we onlangs een serie sokken gemaakt in samenwerking met stedenbouwkundige en productdesigner Manon Garritsen. Haar fascinatie voor stadstructuren en architectuur is vereeuwigd in de Effio sokken “City” en “Connect”.  Zo bevat de City sok een plattegrond van Rotterdam en in de Connect komt de V-draagconstructie terug van het Rotterdamse centraal station. Met deze serie sokken ligt de stad letterlijk en figuurlijk aan je voeten.’

Sokkenondernemer Van Beek verwacht dat de trend van de hippe sokken voorlopig nog wel stand houdt. ‘Er zijn steeds meer mensen die zich willen onderscheiden van de massa en een eigen identiteit willen uitdragen. Dat kan dus onder andere door het dragen van onze sokken.’

   EffioXManonGarritsen-CITY901-cEffioXManonGarritsen-CITY902-cEffioXManonGarritsen-CITY903-c

%d bloggers liken dit: