
Schoenen kleuren? Het kan in Groningen
In de Groningse Zwanestraat is sinds september vorig jaar SchoenenZaken te vinden. De eigenaars zijn drie heren die hun strepen ruimschoots hebben verdiend in de schoenenbranche, maar ook een achtergrond hebben in de horeca. Nieuw is Atelier SchoenenZaken. En daar gebeurt iets bijzonders. Op aanvraag worden er schoenen gekleurd: uniek in Nederland.
Tekst: Walter de Boer I Fotografie: Marike van de Witte
‘Wij willen voor de man in het Noorden van het land de uitvalsbasis zijn voor een paar goede casual geklede schoenen’, begint Joël Timmerman. Samen met Paul Vetter en Thies Nicolai is hij de eigenaar. ‘Allerlei fancy sneakers hebben wij dus niet. Wij verkopen schoenen die onder een pak of jeans gedragen kunnen worden. We zijn gericht op de winkelende consument die de tijd heeft en goede service verwacht. ‘Je kunt SchoenenZaken dan ook zien als onze “woonkamer” waar we klanten graag wat te drinken aanbieden. We proberen er hier echt wat gezelligs van te maken.’
Naast de winkel doen de heren nog veel meer. ‘De naam SchoenenZaken is ontstaan vanuit het idee dat er hier allerlei zaken op het gebied van schoenen ontstaan. Dus naast de winkel werken we ook Business-to-Business’, licht Timmerman toe. ‘Bedrijven kunnen ons bijvoorbeeld voor een evenement inhuren met onze “poetstroon” waarbij we live de schoenen poetsen van de gasten. Ook verzorgen we schoenen als bedrijfskleding. Iedere schoen kan bovendien worden voorzien van een logo. Zo ontstaat er echt iets unieks.’
The sky is the limit
Een andere mogelijkheid is het kleuren van schoenen. ‘Een specialiteit van SchoenenZaken waarmee we uniek zijn in Nederland’, legt Paul Vetter uit. Vanuit Atelier SchoenenZaken werkt hij dagelijks aan het met de hand kleuren van schoenen. ‘Want je ziet steeds vaker dat mannen kiezen voor iets speciaals en persoonlijks als het om schoenen gaat.’ Om die kleurtechniek zo goed mogelijk onder de knie te krijgen, volgde Vetter bij schoenenfabrikant Greve in Waalwijk een cursus op het gebied van het kleuren van schoenen; een vereiste van het schoenenmerk om de gekleurde schoenen van dit merk te mogen verkopen en bovendien uniek in Nederland.’
Maar hoe gaat het kleuren van schoenen precies in z’n werk? Vetter legt de werkwijze uit: ‘De schoenen krijgen ik ongekleurd (wit) binnen. Vervolgens maak ik de schoen schoon met alcohol, plak ik de randen af en kan het creatieve proces beginnen.’ Vetter heeft een grote verscheidenheid aan kleuren tot zijn beschikking en eigenlijk is niets te gek. The sky is the limit: van lichtblauw tot fuchsia roze; alles is er. In een bakje op z’n bureau staat de verf opgesteld in flesjes. Vetter vervolgt: ‘Dat zijn basiskleuren, maar er zijn ook kleuren die ik zelf meng. Zo kun je als klant ook een eigen, unieke kleur hebben. Wie wil dat nou niet!’
Patina’s
En dan het kleuren zelf. En dat is zeker geen sinecure. Het kleuren kan met verschillende technieken, ook wel patina’s genoemd. ‘Naargelang de wens van de klant selecteer ik de techniek die ik wil toepassen. Je hebt bijvoorbeeld een patina waarbij een soort houtstructuur ontstaat, maar ook een marmereffect is een mogelijkheid’, licht hij het kleurproces verder toe. Nadat de juiste kleur, met de juiste techniek is opgebracht volgt de belangrijkste stap: de afwerking. ‘Ik poets de schoen met een doek en borstel ‘m af met wax. De kleur wordt dan rijker.’ Voor de tweede poetslaag gebruikt Vetter een andere techniek. ‘Daarvoor gebruik ik een kommetje water met een klein beetje alcohol en wax zodat er nog een hogere glans ontstaat.’ Het poetsen kost zo’n drie kwartier tot een uur, maar het verven in totaal tussen de drie tot vijf uur! Dan is er één paar schoenen, inclusief riem en schoenlepel, klaar.
Aan ieder project werkt Vetter met evenveel passie. ‘Eigenlijk kun je mijn werk zien als een soort kunstvorm. Helemaal als je de vrijheid van een klant krijgt om te doen wat je wil. Dat is geweldig om te doen en ontstaan de meeste bijzondere schoenen!’
Kleuren, prints en vlammende poetsing
‘De grootste trend op het gebied van herenschoenen is dat de frivoliteit steeds meer terugkomt’, legt Timmerman uit. ‘Je ziet steeds meer schoenen met een kleurtje, een print of een donkere neus. Daarnaast is de zogenaamde “vlammende poetsing” een trend die we steeds meer zien.’ De belangrijkste kleuren blijven volgens hem wel cognac en blauw, maar ook de mooie, geklede, zwarte schoen keert terug. De Nederlandse man durft volgens Timmerman steeds vaker te kiezen voor bijzonder producten. ‘Waar je eerst al zag dat de man koos voor een printje in zijn overhemd, zie je dat nu ook terugkomen in de schoenen. Ook de mooie, bruine, klassieke schoen zie je nog steeds in het modebeeld, deze klant vergeten wij zeker niet!’