De man anno 2018: beter geïnformeerd en meer lef

Trends in de herenmode veranderen continu en volgen elkaar steeds sneller op. De dagen dat de man in zijn grijze pak naar zijn werk ging, lijken door het gebruik van nieuwe dessins en stoffen verleden tijd. Maar waarom is er zo veel veranderd en wat draagt de man anno 2018? De redactie van Golf & Lifestyle sprak met Germen Olivier van herenmodezaak Flashman in Haren. ‘Trends gaan sneller, maar bovenal is de man van nu veel beter geïnformeerd.’

Warenhuisje

Als man was het vroeger makkelijk als het werkkleding betrof: hij trok een pak uit de kast, zocht er een wit of blauw overhemd bij en een matchende das: klaar was hij. Hoe anders is het tegenwoordig. Kies je een (gekleurde) chino met een jasje en shirt of wil je je iets uitdagenders en opvallenders? ‘Voor de man van nu valt er simpelweg veel meer te kiezen’, weet Germen Olivier (35), eigenaar van Flashman in Haren. Sinds tweeënhalf jaar is hij, samen met zijn vrouw Irene, eigenaar van de herenmodezaak in het knusse centrum van Haren, nabij Groningen. Sinds een verbouwing eerder dit jaar weet hij de man in het “hoge segment” optimaal te bedienen met merken als Tramarossa, Eton en Corneliani. ‘We hebben hier een soort warenhuisje gecreëerd. Alles wat de man nodig heeft, hebben we in huis: pakken, shirts, truien, maar ook schoenen, ondergoed en tassen.’

Kies je een chino met een jasje of wil je je iets uitdagenders?

Open minded

Logischerwijs weet Olivier alles over mode, trends en verschuivingen in zijn vakgebied. ‘Als je kijkt naar de herenmode van dit moment in vergelijking met tien jaar geleden zie je vooral dat trends sneller gaan. Waar zo’n tien jaar geleden de modetrends zo’n vijf jaar meegingen, is dat nu ongeveer twee jaar.’ Een andere factor is de houding van de man, weet ondernemer Olivier.

‘Vroeger was de man over het algemeen conservatiever, terwijl mannen tegenwoordig eigenlijk net als vrouwen, steeds meer over mode weten, zonder dat ze met een scheef gezicht worden aangekeken.’ Waar het vroeger in de bladen alleen ging om mode voor de vrouw heeft daar een omslag plaatsgevonden, denkt Olivier. Kortom: de man wordt steeds beter geïnformeerd en durft zich meer te laten zien. ‘Het traditionele pak verdwijnt steeds meer. Bijvoorbeeld in de branche van autoverkopers en makelaars, maar ook directieleden van industriële bedrijven, over de gehele linie heeft de trend ingezet.’

Het traditionele pak verdwijnt steeds meer

Smart casual it is

Daarmee reist de vraag: wat is daar voor in de plaats gekomen en wat staat ons te wachten? ‘Smart casual is de trend van dit moment en de toekomst. Dus bijvoorbeeld een chino met een leuk colbertje en een overhemd in combinatie met een truitje van merinowol. Zo’n stijltje’, legt de mode-ondernemer uit. Maar wat vindt hij eigenlijk van die ontwikkeling? Is het geen verschraling van de herenmode? ‘Dat denk ik niet. Het maakt het modelandschap frivoler en interessanter. Toch wordt het wel moeilijker voor de man. Waar hij eerder “makkelijk” koos voor een pak, moet hij nu zelf een smaakvolle combinatie maken.’ Bij het maken van die combinatie helpt Olivier uiteraard graag een handje. ‘Het is hartstikke leuk om samen met de klant een combinatie te maken zodat hij meerdere setjes heeft om uit te kunnen kiezen.’ De tijd dat je een pak kocht waar je jaren mee vooruit kon lijkt daarmee voorbij. ‘Trends wisselen elkaar steeds sneller af en dat zal zich in de toekomst alleen maar uitbreiden. Een geweldige ontwikkeling.’


Tekst: Walter de Boer
Beeld: Via Flashman

Tags (categorieën en branches)2018FlashmanMannenmodetrends

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: