Autotest: Off-road met dé oer-Land Rover aller tijden

Als je in de Land Rover Defender 110 het wegdek trotseert, heb je het gevoel dat je in een tank zit. Hij is hoog, breed, zwaar en vooral heel stoer. Niet geheel onterecht, gezien het feit dat hij wereldwijd als militair voertuig wordt gebruikt. In tegenstelling tot de alledaagse SUV’s, is de Defender niet half luxe bolide en half terreinwagen: hij is honderd procent terreinwagen en daarmee uit. De redactie nam ‘m een dagje mee en probeerde de Defender uit op de snelweg, landweggetjes en zelfs een stukje off-road.

De vierwiel-aangedreven terreinwagen is gebouwd door het Britse Jaguar Land Rover en is een doorontwikkeling op de oorspronkelijke Land Rover Series 1, 2 en 3. Die laatste zijn gelanceerd in juni 1948, maar momenteel niet meer in productie. We kennen de Land Rover Defender als de Land Rover 90 (Ninety) en Land Rover 110 (One Ten), die laatste kregen wij mee. De productie van deze terreinwagen begon in 1983, maar pas vanaf 1990 krijgt hij de naam Defender. De reden hiervan was om het model te onderscheiden van de Land Rover Discovery.

Uitdaging

Na even voorgloeien komt de motor met ronkend geluid tot leven. Je hebt het gevoel in een vrachtwagen te zitten, niet alleen door het geluid, maar ook door het gigantische stuur, de lange versnellingspook en het hoekige uiterlijk van de Defender. Uitdaging één: door de drukke stad naar de snelweg rijden. Hij trekt op als een echte diesel: langzaam. We merken dat filerijden en veel stoplichten geen aanrader zijn met het grote gevaarte, snel meekomen met de kleine stadsauto’s is er niet bij.

Daarentegen heb je een fantastisch uitzicht en kijk je over alles en iedereen heen. Het onderstel is stevig afgeveerd, waardoor elke hobbel en drempel goed voelbaar is. Dat is even wennen als je een stadsauto gewend bent.

Extreem sterk

Eenmaal op de snelweg kunnen we los. Denken we. We halen 130 km/u, harder lukt niet. Harder willen we ook niet, want er komt best een hoop lawaai onder de motorkap vandaan. Pas als we van de snelweg af zijn, merken we waar deze auto voor gemaakt is. Steile hellingen zijn geen probleem. De Defender is ontwikkeld voor rijden in extreme omstandigheden, te merken aan het feit dat hij is uitgerust met schroefveren en vierwiel wordt aangedreven. De vierwielaandrijving is standaard en niet uit te schakelen.

Ook heeft hij een extra versnellingsbak die nog eens vijf extra versnellingen onder de 1 geeft. Hierdoor wordt de Defender extreem sterk. Daarnaast is er nog de mogelijkheid om beide overbrengingen over te slaan en via de neutraalstand een extern apparaat als een waterpomp aan te drijven.

Zoals gezegd hoef je in deze terreinwagen geen luxe SUV-interieur  te verwachten, maar dat past misschien ook niet bij zo’n stoere wagen. Het interieur is vooral praktisch, zonder overbodige extra’s die alleen maar kapot kunnen gaan. Onze inschatting is dat deze auto niet gemaakt is voor lange tochten met de familie, maar eerder voor een tochtje door de “country” of als werkauto.

Stop

We gaan even terug in de tijd. Vanaf 2015 voldeed de wagen niet meer aan de Europese normen en daarom werd in datzelfde jaar het einde van de productie aangekondigd, waarbij de H166 HUE Defender als laatste van de productieband rolde in 2016. Dat nieuwe Europese wetgevingen als langer een probleem zijn met betrekking tot crashveiligheid voor voetgangers (Euro NCAP, 2015) is geen geheim. In Amerika zijn die voorschriften zelfs al een probleem sinds 1997. Noord-Amerikaanse kopers rijden daarom al even in de residentiele LR2 (Freelander), LR4 (Discovery) of Range Rover.

Ondanks dat mocht het publiek in 2018 opnieuw genieten van de Defender nadat er een speciale editie wordt uitgebracht: de Land Rover Defender Works. Voor de liefhebbers van nieuw, nieuwer, nieuwst: over niet al te lange tijd zal er nog een serie van compleet vernieuwde Defenders van de band rollen.

Kennelijk kan Land Rover geen afstand nemen van de wagen en komt het merk terug met een compleet nieuw ontwerp: hij is alleen niet zo robuust als de originele Defender en in plaats daarvan krijgt het model de stijlkenmerken van de rest van de Land Rover-modellen. Wanneer hij precies uitgebracht wordt, is niet duidelijk, maar naar verwachting zal het dit jaar zijn.

De Land Rover Defender 110 werd beschikbaar gesteld door Garage Caspers in Eelde

Tekst: Sharon Bremer | Fotografie: Garage Caspers 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: