
‘Hoe heurt het eigenlijk?’ Spoedcursus tafeletiquette!
Je hebt hem waarschijnlijk al binnen: de uitnodiging voor het dinertje of de borrel om het jaar feestelijk af te sluiten. Misschien heb je wel meerdere gekregen, en zijn je werkgever en je familie de afzenders. Geef toe, behalve een vooruitzicht op hopelijk heerlijk eten en gezelligheid, roepen zulke aangelegenheden ook een hoop twijfels en vragen op over de manier hoe je je heurt te gedragen. Wij vroegen etiquette-expert Lilian Woltering om een aantal tips om je erdoorheen te loodsen!
1. ‘Wat neem ik mee?’
‘Je werkgever een fles wijn geven is niet nodig: het werkdinertje is namelijk een ‘cadeautje’ voor jou, als bedankje voor je inspanningen van het afgelopen jaar. In familiesettings is het juist wél attent om iets mee te nemen. Kies iets wat echt bij de host past. Een plant is overigens handiger dan een groot boeket bloemen dat meteen op water moet: de gastvrouw of heer heeft het al druk genoeg.’
Liever een praktische plant dan een ingewikkeld groot bloemenboeket
2. ‘Wat moet ik áán?’
De horror: als enige in spijkerbroek en sneakers arriveren terwijl de rest in smoking of nette jurk is. Deze gênante situatie kun je voorkomen door je naar de dresscode te kleden. Is die er niet? Lilian: ‘Dan is het heel normaal om hiernaar te vragen bij de host.’ Sta je alsnog te twijfelen voor je kledingkast? ‘Overdressed is altijd beter dan underdressed. Met een mooie outfit laat je de gastheer of gastvrouw zien dat je je best hebt gedaan. Bovendien is het leuker voor de foto’s als iedereen er mooi uitziet.’ Kortom: ga op chique!
Het is ook leuker voor de foto’s als iedereen er mooi uitziet
3. ‘Waar moet ik gaan zitten?’
Lilian: ‘Soms is er bewust geen tafelschikking, met als doel om mensen met elkaar te mixen. In dat geval mag je echt gaan zitten waar je wil. Prima als dat de vertrouwde club mensen is met wie je het altijd gezellig hebt! Of: kies je plek strategisch – wil je binnenkort promotie maken bijvoorbeeld? – en ga in de buurt van je baas zitten. Is er wél een tafelschikking, maar ben je niet blij met je plek? Als er halverwege het diner geen plaatswisseling is, dan ben je de rest van de avond veroordeeld tot die plek. Toch kan dit best verrassend uitpakken. Je hebt altijd wel raakvlakken met iemand; maak er het beste van.’
Het kan stratetgisch zijn om naast je baas te gaan zitten
4. ‘Waar praat ik over?’
Als het even kan, omzeil je het werk zoveel mogelijk – óók als je je baas tegenover je hebt. Het doel is namelijk om elkaar beter te leren kennen en waar mogelijk de relatie sterker te maken; niet om een nieuwe businessdeal te smeden. Lilian: ‘Altijd-goede onderwerpen zijn bijvoorbeeld vakanties, het gezinsleven, sporten en hobby’s. Maar een uitdrukkelijke tip: houd geen hele lange verhalen over je kinderen of huisdieren als de ander daar niet over kan meepraten. Denk ook honderd keer na over het aansnijden van zware politieke onderwerpen. Houd het luchtig en denk aan de kerstgedachte: lief zijn voor elkaar.’
5. ‘Hoe zit ik erbij aan tafel?’
Goed, dat je het eten niet met je vork en je ellenbogen op tafel naar binnen moet werken, snap je hopelijk al wel. Lilian: ‘Pak je vork én mes erbij, en neem een actieve houding aan. Daarnaast is het aanhouden van een gemiddeld eettempo óók wel handig. Zo ben je tenminste niet de enige die na vijf minuten de biefstuk al achter de kiezen heeft, terwijl verder iedereen nog bezig is. En verder: zélfs al zijn je familieleden of collega’s wel wat van je gewend, houd je een beetje in met de drank. Dronken zijn is gewoon heel erg gênant, in elke situatie.’
Dronken zijn is in elke situatie gênant
Ontmoet Lilian!
Lilian Woltering wordt elk jaar gevraagd naar de etiquette omtrent feestelijke (business)dinertjes. En dat is niets voor niets! Zij vertelt namelijk: ‘Het gaat ook best vaak mis: dinertjes waar teveel glühwein wordt geschonken, of waar het thema “foute kersttrui” is’. Best handig dus: een leidraad voor gewenste omgangsvormen! Je leest meer over Lilian en de etiquette op www.omgangsvormen.com.
Auteur: Charley Blomjous