Gezonde voornemens: van eeuwige faalhaas tot forever fitboy

We kennen het bijna helemaal: die manier waarop die fitte voornemens toch steeds weer mislukken. Vooral omdat je weet dat je in de zomer moet flaneren in je zwembroek of bikini, ga je in januari flink aan de slag om fitter te worden. Maar vanaf het moment dat de eerste kruidnoten in de winkel liggen en het buiten naar jou idee te koud is om naar de sportschool te fietsen, lig jij languit op je sofa met Netflix en die zak kruidnoten in plaats van op de benchpressbank. Je eventueel ooit aanwezige sixpack raakt steeds beter verstopt en je favoriete spijkerbroek gaat steeds strakker zitten. Is het eenmaal eind december dan denk je, terwijl je de poedersuiker van die vijfde oliebol en de kruimels van het tienduizendste kerstkoekje wegveegt, volgend jaar begin ik écht.

Auteur: Charley Blomjous

Gezonde voornemens waarmaken: is het eigenlijk überhaupt wel mogelijk? Tuurlijk wel. Wij geven je een aantal tips waarmee je tóch die forever fitte leefstijl kunt bereiken!

Tip 1: Stel jezelf haalbare doelen
Het is levensles één in het leven: blijf vooral dicht bij jezelf. Als je van jezelf weet dat je écht niet vijf keer die sportschool gaat aantikken, dan is het niet realistisch om te denken dat je er straks als Arie Boomsma bijloopt of als killerbodykoningin Fajah Lourens. Stel jezelf liever kleinere en haalbare doelen. Beweeg je weinig? Dan zijn je doelen bijvoorbeeld vaker de fiets en de trap nemen en wandelen in je werkpauze. Sport je nu helemaal niet? Dan is het een ware prestatie als je twee keer in de week iets actiefs gaat doen. Eet je weinig fruit en groente of drink je te weinig water? Dan kun je daar je doelen op aanpassen. Wil je wat kilo’s kwijt? Dan is niet een halve kilo per dag maar per week verliezen hartstikke prima. Verder is het leuk om ergens naartoe te werken. Die hardloopwedstrijd over een half jaar bijvoorbeeld, of dat kledingstuk in een maat kleiner.

Dan nog een kleine tip. Je totale leefstijl in één keer veranderen is te ambitieus en gedoemd om te mislukken. En gezonder eten én vijf keer per week naar de sportschool én elke dag mediteren en drie liter water op een dag drinken: je kunt niet alles tegelijk. Wil jij wel meerdere dingen in je leefstijl aanpassen? Dan kun je ook voor het hele jaar een planning maken waarin je elke maand één subdoel centraal zet. In januari houd je bijvoorbeeld een ‘minder suiker’-challenge, en in februari ga je elke dag 2 liter water op een dag drinken. Houd je het nog leuk en uitdagend ook!

Winning and losing isn’t everything. Sometimes, the journey is just as important as the outcome. – Alex Morgan

Tip 2: Bewustwording is key
Misschien snap jij er helemaal niks van dat het je niet lukt om van je overtollige kilo’s af te komen. Je ontbijt immers altijd met kwark en een lading superfruit en noten, je bakt niet in boter maar in olijfolie en na het sporten neem je altijd een proteïnereep. Vergis je niet: ook in producten met een gezond imago kunnen heel wat calorieën zitten. Minder binnen krijgen dan dat je verbrandt is nog altijd de manier om af te vallen. En ook na heel hard getraind te hebben, is het zonde als je alles wat je verbrandt hebt, er weer aan te eten. Houd daarom eens een week in een speciale app (zoals My Fitness Pal of Lifesum) bij wat je allemaal op een dag eet en drinkt. (Tel echt alles mee: ook die lepel saus, de hoeveelheid olijfolie in de pan en de melk in je koffie.) Misschien kom je er wel achter dat dat stiekem heel wat meer is dan je eigenlijk denkt…
En vind jij het lastig om minder te snacken? Ga eens na waarom je eigenlijk snackt. Is dat omdat je je verveelt, of om gevoelens als stress of eenzaamheid te verdoven? Probeer op de momenten dat je naar die chipszak of reep chocolade wil grijpen, actief afleiding te zoeken. Even buiten wandelen met de hond, een vriend appen, je moeder bellen, je lievelingsnummer luisteren, die klus in het huishouden aanpakken die je al tijden uitstelt.

It’s never too late to change old habits. – Florence Griffith Joyner

Tip 3: Schakel een professional in (je vrienden tellen ook)
Samen sta je sterker! Laat je omgeving zoals je gezinsleden en vrienden weten dat je gezonder wilt gaan leven. Zij kunnen je helpen door je minder aan verleidingen bloot te stellen en je een peptalk te geven als je dat nodig hebt. Immers: túúrlijk is het leuk dat je partner een passie voor bakken heeft. Maar gezonder leven wordt wel heel lastig als je élke dag een goddelijke brownie ‘moet’ proeven. Wie weet steek je wel meer mensen met je fitte voornemens aan en willen je vrienden of favoriete familieleden ook wel met je meedoen. Leuk: samen wekelijks een sprintje trekken of een gezonde maaltijd in elkaar knutselen.

Heb je ervoor gekozen om naar de sportschool te gaan, maar weet je niet bij welk apparaat je moet beginnen? Laat dan een personal trainer je helpen. Die legt je uit hoe alles werkt én raadt aan welke oefeningen jou helpen je doelen te bereiken. (Zoals het krijgen van die befaamde Popeye-armen). En struggle jij echt al tijden met het behalen van een gezond gewicht en het aanpassen van je leefstijl? Dan is het echt geen schande om advies in te winnen bij een professional, zoals een diëtist.

Once you believe in yourself, and you put your mind to something, you can do it. – Simone Biles

 

Tip 4: Wees niet te streng
Waarom het zo lastig is om die gezonde voornemens vol te houden? Waarschijnlijk omdat je te veel van jezelf verlangt en er een ‘alles-of-niets’-mentaliteit op nahoudt. Het wordt écht heel lastig als je nooit meer van jezelf frietjes mag, of dat je jezelf voor altijd je favoriete drankje bij Starbucks ontzegt. Sta jezelf daarom toe om ook een paar keer per week (bijvoorbeeld 1 tot 3 keer) iets lekkers te nemen en geniet er écht van. Houd de porties wel zo normaal mogelijk: niet een halve taart maar een punt, niet een hele zak chips maar een bakje, niet een Venti Starbucks maar een Tall. Ben je een keer echt totaal uit de band gesprongen? Geen reden om boos op jezelf te worden: je fitte leefstijl kun je de volgende dag gewoon weer oppakken. En heb je een keer echt geen zin om te sporten, bijvoorbeeld omdat je moe bent, of niet zo fit? Dan sla je gewoon een keertje over. De sportschool staat er morgen vast ook nog wel.

It’s not about perfect. It’s about effort. And when you bring that effort every single day, that’s where transformation happens. – Jillian Michaels

Tip 5: Vier je successen
Yes, wéér een kilootje eraf; wéér voor de twaalfde keer deze maand wezen sporten, wéér niet voor Thuisbezorgd gekozen maar zelf iets gezonds gekookt. Dat vraagt om een feestje! Beloon jezelf liever niet met eten, maar met iets anders. Een nieuw mooi sportshirt, een mooie waterfles, een middag naar de spa, et cetera. Daarnaast is het goed om jezelf te blijven uitdagen. Heb je je sportroutine uitgespeeld? Ga dan voor de volgende uitdaging: de back flip kunnen of je hardlooptempo verhogen.

En heb je eindelijk die beoogde vijf kilo eraf? Gefeliciteerd! Dan sta je nu voor de grootste challenge: op dit gewicht blijven… Blijf gestaag je fitte gewoontes doorzetten en doe een beetje rustig aan met de paaseieren, de kruidnoten, de Pumpkin Spice lattes, de oliebollen en alle andere verleidingen die er straks weer aankomen, dan komt het helemaal goed!

I’ve worked too hard and too long to let anything stand in the way of my goals. – Mia Hamm

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: