Franse bakkerij in het Hoge Noorden

Een echte Franse bakkerij in Groningen? Die bestaat en is te vinden aan de Brugstraat. Broodje van eigen deeg bakt net als de bakkers in Frankrijk de hele dag door. Op ieder moment van de dag is er vers brood verkrijgbaar. Eigenaren Menno en Tineke Plagmeijer bakken brood van eigengemaakt deeg en kiezen daarbij voor zuivere grondstoffen zonder toevoeging van hulpstoffen. 

Tekst: Walter de Boer / Fotografie: Roosmarijn Bruijns

Na jarenlang eigenaar te zijn geweest van een C1000-supermarkt, was het vorig jaar tijd om een nieuwe wens in vervulling te laten gaan. Op 8 april openden Menno en Tineke Plagmeijer hun eigen bakkerij in het centrum van Groningen. En niet zomaar één. Een bakkerij zoals die ook in Frankrijk te vinden is. Het stel werd geïnspireerd door de bakkerijen die ze op hun vakanties bezochten. Tineke legt uit: ‘In Frankrijk is de bakkerij zeven dagen per week geopend en wordt er de hele dag door brood gebakken. De Fransen halen iedere dag brood. Het is dus altijd vers, knapperig en gevarieerd. Dat is precies wat wij voor ogen hadden.’

Terug naar eerste passie

Eigenaar Menno werd opgeleid als bakker, maar was daarna jaren werkzaam als onder andere productmanager en supermarkteigenaar. Met Broodje van eigen deeg is hij nu weer terug bij zijn eerste passie. Toch is het geen bakker zoals Nederlanders gewend zijn. ‘Als je tegenwoordig als bakker wilt overleven moet je iets unieks te bieden hebben. Anders is het niet rendabel.’ Geïnspireerd op Frankrijk opende hij een Franse Bakkerij. De enige in Noord-Nederland. Om zijn kennis op te frissen ging hij terug de schoolbanken in. Hij volgde lessen aan The Bakery Institute in Zaandam en ging diverse keren naar Frankrijk. Niet alleen om een masterclass te volgen van Mickaël Chesnouard (een Meilleurs Ouvriers de France boulanger), maar ook om een kijkje te nemen op de zoutvelden van Guérande en in de molens waar het Label Rouge meel wordt gemalen. ‘Ik wilde met eigen ogen zien waar onze grondstoffen vandaag komen.’ Uitgeleerd is hij nooit. ‘Ik wil mij continue ontwikkelen. Binnenkort ga ik aan de slag om het werken met chocolade nog beter onder de knie te krijgen en ga ik weer richting Frankrijk om mee te lopen met de beste Franse bakkers. Daar gaat een hoop tijd in zitten.’ Uitgeleerd is hij nooit. ‘Ik wil mezelf continue ontwikkelen. Binnenkort ga ik aan de slag om het werken met chocolade nog beter onder de knie te krijgen. Daar gaat een hoop tijd in zitten.’

Respect voor het ambacht

Broodje van eigen deeg is zeven dagen per week geopend. De hele dag door wordt er brood gebakken. ‘De oven staat voor in de bakkerij, zodat mensen in de winkel het bakproces kunnen zien.’ Brood is dus altijd vers, net als de producten waarmee het brood bereid wordt. ‘We kiezen bewust voor zuivere grondstoffen zonder toevoegingen. ‘Consumenten worden al genoeg belazerd met producten waar middelen aan toegevoegd zijn waar ze geen weet van hebben. Wij willen met onze bakkerij terug naar de basis van brood.’ Het deeg wordt dan ook bereid met “respect voor het oude ambacht” en lange rijsprocessen met gebruik van desem. Het onbewerkte bloem is van Label Rouge. ‘Een door de Franse overheid wettelijk beschermde titel die alleen wordt uitgereikt als voldaan is aan superieure kwaliteitseisen. Zo is een van de voorwaarden dat de bloem wordt geteeld op de akker die ver weg liggen van vervuilingsgebieden.’

Broodje 2 online nieuw

Uitgebreid assortiment

Samengewerkt wordt er met verschillende horecabedrijven in Groningen. Zo leveren ze onder andere brood aan ‘Zondag’ in het Noorderplantsoen. ‘Voor een wijnlokaal in de stad ontwikkelden we een speciaal wijnbrood.’ Naast de broden, wordt in de open bakkerij ook een uitgebreid assortiment van viennoiserie (luxe, zoete broodjes), patisserie en huisgemaakte quiches verkocht. Kennis houden ze niet voor zichzelf. Door het jaar heen worden er verschillende workshops gegeven. Menno: ‘Een geheim recept hebben we niet. Wij hebben deze producten zo gekregen door er vooral heel veel passie en tijd in te stoppen. We maken gebruik van eenvoudige producten en vinden het leuk om onze kennis over te dragen. Uiteindelijk zijn steeds meer mensen op zoek naar eerlijke producten. Die kennis delen we graag met onze klanten.’

 

Tags (categorieën en branches)BakkerijCulinairGroningenSmaak
%d bloggers liken dit: