Een week zonder vlees? Zo doe je dat!

Vandaag begint de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees op initiatief van Isabel Boerdam, bekend van de blog en het boek De Hippe Vegetariër. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe makkelijk dit eigenlijk is. De redactie zette samen met Nationale Week Zonder Vlees een aantal handige tips voor je op een rijtje! 

Maar eerst even dit

Een week geen vlees eten heeft een grotere impact dan je denkt. Op jezelf, én op het milieu. Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in deze week 111 kilometer autorijden, zeven maanden douchewater, één blije kip (consumptiegewicht) of zeven maanden werk voor een boom. Voor je lichaam is het ook beter: je krijgt minder verzadigde vetten binnen en het is beter voor je cholesterol. Boerdam: “Ik wil een initiatief lanceren met impact, ik wil Nederland in beweging brengen. Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Dat is mijn doel.”

Vegetarisch eten leuk, lekker en makkelijk maken

Boerdam: “Veel mensen hebben vooroordelen over vegetarisch eten: het is saai, smakeloos of ingewikkeld. Ik ben ervan overtuigd dat proberen en proeven leidt tot geloven. Want vegetarisch eten is juist verrassend, smaakvol en helemaal niet moeilijk! Iedereen die meedoet met de Nationale Week Zonder Vlees zal na deze zeven dagen makkelijker zijn weg vinden in de vegetarische en plantaardige keuken.”

Hoe dan? Tips van de redactie!

Tip 1: Vervangen die handel
Alle recepten mét vlees, zijn ook vegetarisch te maken. Vanavond zin in lasagne? Kies dan voor vegetarisch gehakt als vervanger. Zo kun je er eindeloos mee variëren. Van schnitzels tot filet americain en van boterhamworst tot kipfilet, vrijwel elke vleessoort is in een vegetarische variant te krijgen.

Tip 2: Doe het samen
Bedenk met het hele gezin, huisgenoten of collega’s lekkere gerechten zonder vlees. Zo sta je er niet alleen voor en wordt de week een stuk leuker! Daag elkaar uit, probeer elkaars recepten uit en deel vleesvrije tips. Zo zul je zien dat een week zonder vlees helemaal niet zo moeilijk is.

Tip 3: Eet genoeg eiwitten
Zorg ervoor dat je genoeg eiwitten en ijzer binnenkrijgt door voldoende groente, fruit, noten en zaden te eten. Extra tip: bonen zijn een goede ijzer- en vezelrijke vervanger van vlees! Verder zijn eiwitten te vinden in spruitjes, rijst, broccoli, avocado en aardappelen.

Tip 4: Uiteten?
En dan komt het moment dat je gezellig met familie of collega’s uiteten gaat. Gelukkig is er bij vrijwel elk restaurant tegenwoordig een vegetarische menu-optie, maar het is handig om van te voren de site vast te checken. Staat er toch geen vegetarisch gerecht op de kaart? Bel het restaurant, ze kunnen ongetwijfeld iets voor je regelen.

Tip 5: Volhouden! 
Als je gewend bent om elke dag vlees te eten, kan het best nog wel lastig worden. Probeer vol te houden en start met het uitproberen van zoveel mogelijk verschillende gerechten.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: