De Rietschans: Met nieuwbouw sterker uit de brand

De Rietschans in Haren is nog maar een paar maanden open, maar de start had niet beter gekund. Door het mooie nazomerweer zaten de terrassen met uitzicht op het Paterswoldsemeer direct vol. Dat was wel even aanpoten voor de nieuwe medewerkers, maar de reacties zijn goed. Na de brand in 2014 is het restaurant uitgebreid en biedt het vele, nieuwe mogelijkheden.

Tekst: Walter de Boer / Fotografie: Erik Vos

Afgelopen september opende De Rietschans zijn deuren opnieuw en daar is Renate Snoeijing, sales- en marketingmanager van de Martini Hotel Group – waar De Rietschans deel van uitmaakt – maar wat trots op. Het is haar taak het restaurant opnieuw op de kaart te zetten. ‘Want De Rietschans is een naam die al heel lang bestaat. Al in de jaren zestig stond Herberg de Rietschans op deze plek’, legt ze uit. ‘Er zijn nog heel veel mensen uit Haren en omgeving die het restaurant uit die tijd kennen. Het feit is wel dat er nu een heel nieuw pand staat, dat er anders uitziet en waarvan mensen nog niet alle mogelijkheden kennen, daarom ben ik nu druk bezig om het bedrijf onder de aandacht te brengen.’ Maar Snoeijing heeft niet te klagen. ‘De aandacht is heel groot, moet ik eerlijk bekennen. De (her)opening hebben we dan ook niet aangekondigd, we zijn gewoon opengegaan. Het terras liep vanzelf vol. Naast het mooie weer, was het ook gewoon de mond-tot-mondreclame die er toe leidde dat mensen ons wisten te vinden.’

Brand en doorstart

In de zomer van 2014 werd De Rietschans na een grote verbouwing – het restaurant was net drie maanden geopend – getroffen door blikseminslag en verwoest door brand. ‘Dan krijg je een periode van verzekeringskwesties en vergunningen die opnieuw moeten worden aangevraagd, want het stond vast dat er op die plek opnieuw een restaurant zou komen.’ Niet doorgaan was simpelweg geen optie voor de restauranthouders. Snoeijing: ‘Je hebt hier zo’n unieke plek en daar wil je gewoon wat mee doen.’ In eerste instantie werden daarom plannen gemaakt om er iets gelijkswaardigs voor in de plaats te zetten. ‘Maar toen we onze plannen kenbaar maakten bij de gemeente, stelden zij ons de vraag of we op deze plek niet iets wilden neerzetten dat nog bijzonderder zou zijn. Met die mogelijkheid die de gemeente ons bood en onze eigen ideeën zijn we uiteindelijk uitgekomen op een pand met een oppervlakte die misschien wel drie keer zo groot is als voorheen.’ Die extra ruimte biedt allerhande voordelen. ‘Zo hebben we nu onder andere zalen beschikbaar voor feesten en partijen, zonder dat het à la carte restaurant dichtgaat. Dat wilden we koste wat kost voorkomen. Onze vaste gasten laten we nooit in de kou staan.’

Zones

De Rietschans richt zich op een breed publiek. ‘Iedereen is hier welkom. Of het nu gaat om de zakelijke lunch, publiek uit Haren of dagjesmensen die hier op de fiets langskomen; voor iedereen is er plek en bovendien is er genoeg parkeerruimte.’ Een nieuw pand vraagt ook om een nieuwe inrichting. ‘We hebben natuurlijk een heel ruim pand tot onze beschikking, maar wilden voorkomen dat onze gasten het gevoel krijgen in een grote schuur op bezoek te zijn. Daarom is het restaurant in verschillende zones verdeeld. Je kunt hier zeggen: “Vandaag wil ik in de Rietzaal zitten en de volgende keer zoek ik een plekje uit bij de open keuken. Een andere keer is het bijvoorbeeld mogelijk om in het blauwe hoekje dineren”. Daarbij hebben we met verschillende materialen, stijlen en meubilair geprobeerd sfeer te creëren in het restaurant’, aldus Snoeijing. ‘Uiteraard hebben we wel rekening gehouden met looplijnen voor het personeel. Ook de open keuken is nieuw ten opzichte van het vorige pand.’

Onder leiding van chef Hans van der Veen wordt er op hoog niveau afwisselend gekookt. Snoeijing: ‘We voeren hier een internationale en gevarieerde kaart, met speciale aandacht voor vis. We zitten tenslotte aan het water en dan wil je als gast natuurlijk ook vis kunnen eten. Zoals gasten dat gewend waren uit het verleden, hebben we ook nu weer kreeft op de kaart staan. We zien ook dat het een gerecht is dat hier veel besteld wordt. We hebben een speciaal “homarium” waar de kreeften in zitten en waarbij het water continu de goede waarde heeft. Verder kijken we heel gedecideerd naar de producten die we kiezen en waar we mee werken’, aldus manager Snoeijing.

Gastvrijheid

Ondanks dat het restaurant nog maar net open is, staat De Rietschans nu al goed op de kaart. ‘We moeten het zoals gezegd vooral hebben van mond-tot-mondreclame. Daarnaast hebben we natuurlijk een prachtig pand, met vele mogelijkheden. Maar met een pand alleen red je het niet’, benadrukt Snoeijing. ‘Het verschil zit ‘m in de dienstverlening en gastvrijheid. Je kunt nog zo’n mooi pand hebben, maar als we onze gasten niet goed behandelen, komen ze na één bezoek niet meer terug. Dat willen we te allen tijde voorkomen. We werken dan ook heel hard voor om van deze nieuwe De Rietschans een succes te maken.’

%d bloggers liken dit: