Chip Yuen van Aevig: ‘Ik wil horloges maken die over twintig jaar nog steeds goed zijn’

De Nederlandse Chip Yuen is een horlogeliefhebber pur sang. Hij verzamelt al jaren vintage horloges en weet zo’n beetje alles wat er te weten valt over de horloge-industrie. Hij besloot in 2013 om voor zichzelf te beginnen en lanceerde het horlogemerk Aevig. Een droom die uitkwam. 

Chip Yuen: ‘Ik ben lid van het forum Watchuseek dat in 2012 een ontwerpwedstrijd uitschreef. Ik deed mee en won. Dat horloge is destijds voor forumleden geproduceerd. Het jaar daarop deed ik weer mee en won ik opnieuw.’ Yuen vond het zo leuk, dat hij in 2013 besloot om voor zichzelf te beginnen. ‘Best een rare gewaarwording, want eerst bewonder je bestaande horloges waarbij je weleens denkt: dit kan misschien anders… En dan sta je ineens zelf aan het roer.’

Hobbel

Zodra Yuen in de gaten kreeg dat het echt iets kon worden, moest hij een merknaam bedenken. ‘Op een gegeven moment dacht ik: wat doet een horloge? Dat geeft de tijd aan. En waar staat tijd voor? Tijd is eeuwig. Maar “eeuwig” is internationaal gezien lastig aan de man te brengen. “Aevig” is eeuwig in het Noors. Dat sprak me meteen erg aan.’

Het ging allemaal niet vanzelf. ‘De eerste hobbel was het vinden van een fabrikant en leveranciers. Gelukkig waren er mensen die me hielpen en kwamen we een goede horlogemaker in China op het spoor. Ondanks mijn Chinese afkomst was de communicatie lastig. Ik spreek Kantonees, maar de horlogemaker sprak Mandarijn en zijn Engels was beperkt. Daardoor slopen er soms foutjes in de vertaling en duurde het langer om mijn ideeën goed over te brengen.’

Tijdloos

De horloges van Yuen zijn vintage geïnspireerd. ‘Het zijn geen kopieën van bestaande merken’, legt hij uit. ‘Ik maak iets unieks. De horloges moeten een eigen DNA hebben.’ De vijf modellen die Yuen tot nu toe op de markt heeft gebracht, zijn klassiek, maar vervaardigd met moderne technieken en bestaande uit hoogwaardige materialen. ‘Ik wil graag horloges maken die over twintig jaar nog steeds goed zijn. Rolex doet al decennia hetzelfde, dus waarom zou ik het dan niet kunnen?’

Eén van de eerste ontwerpen van Yuen is nog steeds erg populair. De Corvid. Een horloge geïnspireerd op de fieldwatch, iets wat officieren droegen om bewegingen op het slagveld te coördineren. Het herinterpreteert de klassieke, militaire stijl met een dosis Bauhaus-invloeden die terug te zien zijn in het ontwerp van de wijzerplaat. Een ander horloge is de Balaur, eveneens een voltreffer op het forum. De Balaur is de afgelopen jaren veranderd: aangepast en gestroomlijnd. ‘Met behoud van een gedurfde look en kenmerkende retro flair.’

Kleinere merken

Yuen hoopt dat mensen in de toekomst meer stilstaan bij de kleinere horlogemerken. ‘Daar wordt over het algemeen minder aandacht aan besteed. Maar als je naar de prijs/kwaliteitsverhouding kijkt, doen de kleinere merken het vaak beter dan de grote jongens. De grote merken zijn een log apparaat, gebonden aan historie maar met een groot marketing budget voor een massaproduct. Kleine merken zijn flexibeler en bieden een uniek product in kleine oplages tegen veelal gunstige prijzen vanwege een lage overhead.’

Dat Yuen passie heeft voor horloges, blijkt wel als hij enthousiast verder vertelt. ‘Ik maak mijn product echt met liefde. Zo teken ik de ontwerpen, heb ik persoonlijk contact met de horlogemaker in China, controleer ik het product eigenhandig én ben het aanspreekpunt voor mijn klanten. Alles doe ik zelf. Tijdens beurzen in het buitenland, komen klanten weleens naar me toe om te zeggen wat ze van mijn horloges vinden. Dat is echt het allerleukst.’ In de toekomst hoopt Yuen nog veel meer horloges te kunnen maken. ‘Ik zou eigenlijk in elke categorie wel iets willen produceren. Maar ook bestaande modellen verder verfijnen. Ik ben nog lang niet klaar!’ lacht hij.


Dit artikel verscheen in Watching, een uitgave van New Publishers
Tekst: Maaike Schaap

Tags (categorieën en branches)aevighorlogehorlogemerkmerksieraad

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: