Bram Reijnders: ‘Mijn werk is een mix van waarheid en fictie’

Kunstenaars, artiesten en muzikanten zijn markante persoonlijkheden. Met eigen visies en levensstijlen waaruit hun werk ontspruit. Welke filosofie schuilt achter welke artistieke gedaante? Popart kunstenaar Bram Reijnders, die zijn eigen werk als “much too much” omschrijft, beeld met zijn werken een mix van waarheid en fictie uit. Een thema waar de wereld volgens Reijnders momenteel in gevangen zit. Hij vraagt zichzelf vaak af: ‘Wat is nou waar?’

Tekst: Jansien van Dijk / Fotografie: Bram Reijnders

Toen Bram Reijnders (42) een tiener was, ging zijn aandacht nog niet uit naar beeldende kunst. De toneelschool, dat was zijn roeping, maar hij was tegendraads en had geen zin om in de rij te staan voor een auditie. Hij wilde, toen al, zijn leven in eigen hand hebben. Ooit zou hij zijn eigen theater beginnen, en dat is gelukt ook, in de vorm van een kunsttheater. Maar voor het zover was, werkte Reijnders in zijn twintiger jaren eerst op de marketing- en salesafdeling van een aardappelbedrijf. Tijdens een vakantie in Brazilië ontdekte hij zijn passie: kunst maken. Bij terugkomst zei Reijnders zijn baan op. Hij was een goede verkoper in de aardappelbranche en dacht ook in de kunstwereld profijt te hebben van zijn ondernemersgeest.

Reijnders: ‘Ik ben in de jungle van Brazilië gaan wonen en heb daar een paar maanden geschilderd. Toen ik terug ging naar Nederland besloot ik dat ik kunst moest gaan studeren.’ Reijnders gaf hier vorm aan door zijn eigen kunstbedrijf op te zetten onder de naam AbrahamArt. Hij voorzag vele galeries van betaalbare kunst en maakte snel naam in Nederland. Door het oprichten van AbrahamArt kon hij zichzelf het vak eigen maken en de markt verder leren kennen. Na verloop van tijd richtte Reijnders zich tevens op de verkoop en uitleen van schilderijen van Nederlandse en buitenlandse kunstenaars. Inmiddels is AbrahamArt in Eindhoven uitgegroeid tot het grootste atelier van de Benelux.

Aanplakbiljetten in Berlijn

Sinds drie jaar is Reijnders fulltime pop art kunstenaar. Pop art is een stijl die is ontstaan in de jaren vijftig en als doel heeft om voor iedereen toegankelijke kunst te maken. De schilderijen bestaan doorgaans uit verschillende lagen en elementen. Het hoofdmateriaal waarmee Reijnders werkt zijn aanplakbiljetten. ‘Ik ga heel Europa door op zoek naar aanplakbiljetten. Vooral in Berlijn vind ik vaak wat ik zoek, dikke lagen biljetten die ik van de muur af scheur. Een beetje illegaal, maar dat vind ik wel leuk. Deze biljetten zijn net als een toverbal. Ik kan er zo lang in scheuren als ik wil.’ Reijnders verwerkt ze vervolgens in zijn werk door te hakken, te schilderen, te branden en te plakken.

‘IK GA HEEL EUROPA DOOR OP ZOEK NAAR AANPLAKBILJETTEN’

De biljetten staan symbool voor het ouder worden. Naast biljetten van muren aftrekken, fotografeert de kunstenaar ook veel. De plaatjes die hij schiet gebruikt hij vervolgens in zijn werk. Het schilderij vertelt hem hoe zijn werk eruit komt te zien. ‘Het is een soort van programmeren, maar het proces zelf is heel spontaan. Ik werk aan meerdere schilderijen tegelijk en maak er soms zelfs een paar per dag.’

Surreëel universum

Reijnders wil visueel niet alleen een mooi beeld creëren, maar zijn werk heeft een diepere betekenis. Zijn boodschap komt voort uit het hedendaagse leven en de maatschappij. Reijnders: ‘We leven in een snelle wereld en als ik naar de wereld kijk, kan ik moeilijk zien wat waarheid en wat fictie is. We worden achtervolgd door reclameslogans, politieke beloften en mediahypes. Vrienden delen op Facebook alleen hun succesverhalen en bedrijven beweren dat ze het beste product verkopen. Fantasie en fictie lopen door elkaar, alles lijkt mooier dan dat het in werkelijkheid is. Die chaos probeer ik in mijn werken te verbeelden.’ Zelfbewuste vrouwen, glitters en slogans maken vaak onderdeel uit van zijn werk. Reijnders gebruikt verleidingen om met het onderbewustzijn van de kijker te spelen. Deze elementen mixt hij met cartoons om zo zijn maatschappelijke, ironische passie voor de hedendaagse wereld tot uiting te brengen. Dat Reijnders zelf ook een product is van het volgens hem “surreële universum”, daar is hij zich van bewust. Hij is naast kunstenaar immers ook marketeer.

‘WE WORDEN ACHTERVOLGD DOOR RECLAMESLOGANS, POLITIEKE BELOFTEN EN MEDIAHYPES’

Reijnders werken worden vandaag de dag tentoongesteld over de hele wereld, van Palm Springs tot Parijs. Ook zijn ze te zien op diverse internationale kunstbeurzen, waaronder PAN Amsterdam. Reijnders heeft geëxposeerd met grote namen als Andy Warhol en “inpakkunstenaar” Christo. Indrukwekkend, als je je bedenkt dat hij nog maar drie jaar bezig is als kunstenaar. ‘Ik weet de tijd in mijn werken vast te pakken. Ik ben net aan het warmdraaien, maar mijn thema wordt binnenkort uitgediept, het wordt nog specifieker. Meer to the point.’

golden-memories-are-vintage-175x130cm-uitgeknipt

‘Golden memories are vintage’

 

Liefdesverdriet

Vijftien jaar geleden, toen Reijnders in Brazilië verbleef, werd hij verliefd op een schilderij. Hij reserveerde het, maar toen hij het op kwam halen was het schilderij reeds verkocht. ‘Ik was er letterlijk ziek van, had een soort van liefdesverdriet. Zo’n lichamelijke pijn had ik nooit eerder gevoeld. Voor mij was dit de trigger om iets met kunst te doen. Ik heb verfspullen aangeschaft van mijn laatste spaargeld en ben in een hutje in de jungle gaan schilderen. Zo’n veertig werkstukken had ik gemaakt op het moment dat ik vier maanden later terug vloog naar Nederland.’

 

 


 

Tags (categorieën en branches)KunstMarkantSchilderij
%d bloggers liken dit: