De horloges van Yvo Staudt: Bescheiden van buiten, stralend van binnen

Een aansprekend merk, kleurrijk model of unieke wijzerplaat. Ieder horloge heeft specifieke kenmerken waardoor de toekomstige eigenaar tot aanschaf overgaat. Maar wat maakt zo’n klokje nou zo verschrikkelijk speciaal waardoor iedereen het wil hebben? ‘Het is belangrijk dat mensen de ziel in het horloge kunnen voelen’, vindt Yvo Staudt. De 24-jarige Tukker is zelf een horlogemaker met een bijzonder verhaal. Want hij ontdekte zijn passie voor horloges dankzij zijn liefde voor muziek. En dat is in ieder ontwerp van Staudt Watches terug te zien.

Tekst: Merijn Slagter / Fotografie: Marieke Dijkhof, Staudt Watches

De jonge horlogemaker steekt meteen enthousiast van wal als hem wordt gevraagd hoe het met hem gaat. ‘Goed’, meldt hij opgetogen. ‘Ik heb net een nieuw model op de markt gebracht en Staudt Watches krijgt steeds meer verkooppunten. En dan is het nieuwe model dat ik net noemde – een massief gouden horloges van 10.489 euro – op voorhand ook al helemaal uitverkocht. Hoe het komt dat mijn ontwerpen zo populair zijn? Dat durf ik niet te zeggen. Maar ik vind het wel een grote eer dat mensen met een door mij ontworpen horloge om hun pols lopen’, vertelt Staudt trots.

Horloges als uitvlucht

Oorspronkelijk lag de passie van Staudt niet bij het ontwerpen van horloges, maar in de muziek. Als getalenteerd accordeonist toog hij op zijn achttiende naar Italië om in Pescara lessen te volgen bij topaccordeonist Claudio Jacomucci. Maar het verblijf aan de Adriatische kust viel hem zwaar. ‘Ik voelde me eenzaam, waardoor ik een uitvlucht zocht. Die vond ik in het ontwerpen van horloges, iets wat me altijd heel erg intrigeerde. Ik ben een echte horlogegek, al van jongs af aan. Een horloge is voor mij een sieraad en daarmee sterk verbonden aan de identiteit van de drager. Anderen hebben dat gevoel met tatoeages of merkkleding, ik met horloges. Hierin vind ik dat je de ziel van de ontwerper goed terug moet kunnen zien. Dat triggerde mij een eigen horloge te ontwerpen en te vervaardigen.’

Door zijn interesse in horloges beschikte Staudt al over veel broodnodige kennis, die hij verzameld had op het internet. ‘Toen ik op dat kamertje in Pescara in PaintShop werkte aan een horlogeontwerp, had ik nog helemaal geen commercieel doel voor ogen. De allereerste wijzerplaat was gemaakt van karton en de horlogekast was van een oud horloge. Maar het was wèl mijn eigen ontwerp en daarmee was het eerste Staudt-horloge geboren: de Staudt Praeludium, vernoemd naar een compositiestijl van mijn favoriete componist Johann Sebastian Bach. Terug in Nederland bezocht ik in februari 2014 een horloge-evenement in Amsterdam en viel mijn zelfgemaakte horloge bij veel bezoekers positief op. Zo is het balletje gaan rollen’, blikt Staudt terug.

Praeludium manual movement 3

Overeenkomst

‘Wat als vlucht begon, is nu mijn kracht’, vat Staudt zijn carrièremove samen. Toch is het slechts deels een move, want hoewel zijn prioriteit bij het ontwerpen en vervaardigen van horloges ligt, bespeelt hij nog regelmatig zijn accordeon. ‘Ik ben laatst in Parijs geweest, waar ik samen met zangeres Sterre Konijn een concert gaf voor de Nederlandse ambassadeur. Daarin is een duidelijke overeenkomst te vinden met het ontwerpen van horloges, want alles valt of staat met smaak en precisie. Een stuk van Bach instuderen kan zo’n driekwart jaar duren, maar je speelt het in tien minuten. Een horloge ontwerpen kost maanden, maar mensen bepalen in een fractie van een seconde of het hen bevalt of niet. Of ik nou accordeon speel of een horloge ontwerp, ik wil tevreden zijn met de invulling die ik eraan geef. Daarnaast geeft het veelvuldig bespelen van de accordeon mij de bovengemiddelde motoriek die nodig is om de mechanische uurwerken met de vereiste precisie te assembleren.’

In twee jaar tijd is Staudt Watches uitgegroeid tot een sieraad voor de echte heer, dat staat voor vakmanschap, kwaliteit en ambacht. Een horloge van Yvo Staudt is vanaf zo’n 2300 euro verkrijgbaar, maar dan heb je ook wat. ‘Ik leg de lat in mijn horloges dan ook bijzonder hoog’, legt Staudt uit. ‘Ik werk met veel mensen samen om mijn ontwerpen zo goed mogelijk tot uiting te brengen en daarbij zijn de lijntjes uiterst kort. Engelsen waar ik mee samenwerkte noemden mij al eens gekscherend een “pain in the ass” omdat ik overal bovenop zat. Maar ze vonden dat wel prettig, want alleen daardoor lever je kwaliteit. Desnoods help ik ter plekke mee om een wijzerplaat met de hand te spuiten. Mijn visie brengt mogelijkheden en onmogelijkheden met zich mee. Ik heb om die reden al eens de samenwerking met diverse partijen moeten beëindigen. Als men niet het niveau nastreeft dat ik voor ogen heb, is het beter om elkaars wegen te scheiden.’

Bescheiden en brutaal

Staudt Praeludium Automatic Arctic IvoryMet de Praeludium collectie en zijn recentelijke toegevoegde massief gouden Praeludium heeft Staudt inmiddels naam gemaakt in de horlogewereld. En gezien zijn jonge leeftijd ligt de wereld aan Staudt’s voeten. Althans, dat zou je vermoeden. De hoofdrolspeler wil daar zelf namelijk niets van weten. ‘Het komt zoals het komt. Het stellen van harde doelen heb ik mezelf wel afgeleerd toen dat in de muziekwereld niet ging op de manier die ik oorspronkelijk voor ogen had. Ik leer nog iedere dag bij, maar een ideaalbeeld heb ik niet voor ogen. Idealisme vind ik ook een heel dynamisch begrip. In mijn atelier hangt groot boven mijn bureau de tekst “ambieer alles, verwacht niets”. En mijn ambities zijn torenhoog! Ondertussen geniet ik erg van mijn horlogeavontuur. Mijn motto is ook “bescheiden van buiten, stralend van binnen”. Maar wie denkt dat bescheidenheid ten koste gaat van de kwaliteit, heeft het mis. Integendeel zelfs, dat heb ik inmiddels al wel laten zien.’

Tags (categorieën en branches)HorlogesontwerperYvo Staudt
%d bloggers liken dit: