‘Als het over de liefde gaat, zijn twee mensen op het podium genoeg’

Kunstenaars, artiesten en muzikanten zijn vaak markante persoonlijkheden. Met eigen visies en levensstijlen waaruit hun werk ontspruit. Dat geldt ook voor het internationale dansgezelschap Club Guy & Roni uit Groningen. Een dansvoorstelling van choreografen Guy Weizman (45) en Roni Haver (46) staat garant voor explosieve dans en humor. De voostellingen haken in op hedendaagse onderwerpen en reiken veel verder dan dans alleen. De club is in 2002 opgericht en inmiddels beroemd over de hele wereld. Eén van hun aanstaande producties is Conference of the Birds, een speciaal evenement van Leeuwarden-Fryslân 2018, Culturele Hoofdstad van Europa.

Tekst: Maaike Schaap I Fotografie: Jan Willem van Bruggen/Io Cooman

 Weizman en Haver, allebei geboren en opgegroeid in Israël, beginnen hun danscarrière bij het Bat Sheva Ensemble in Tel Aviv. Dit betekende de start van een onafscheidelijke band wat dansen betreft, maar ook in de liefde. Samen trekken ze van het ene dansgezelschap naar het andere en komen zo onder andere bij Ultima Vez in Brussel en bij Lanonima Imperial in Barcelona terecht. In 1998 worden ze door choreograaf Itzik Galili uitgenodigd om zich bij zijn dansgezelschap in Groningen aan te sluiten. Na vier jaar richten ze met zijn tweeën Club Guy & Roni op. Hun doel? Het vertellen van verhalen door middel van energieke en explosieve voorstellingen waar dans, tekst, poëzie en film ook een plek krijgt.

Toekomst van de natuur

‘Iedere kunstenaar probeert met zijn of haar kunstvorm iets te zeggen’, begint Weizman zijn verhaal. ‘In onze voorstellingen zit altijd een zekere boodschap, iets waar men over na kan denken. Het is nooit een antwoord, meestal is het een vraag.’ Weizman noemt de voorstelling Mechanical Ecstasy als voorbeeld. ‘Die gaat over de vraag of je blijft stilstaan of doorgaat. Met Conference of the Birds, onze productie voor Leeuwarden-Fryslân 2018, stellen we onze aarde centraal. De wereld rondom ons wordt alsmaar stiller, de oceanen alsmaar leger. We hopen dat mensen na afloop nadenken over hoe we omgaan met onze natuur. Blijven we zo doorgaan of gaan we het in het vervolg anders aanpakken?’

Tekst praat met je hersenen, muziek met je emoties en beweging en beeld met je intuïtie

De basis van elke voorstelling begint met iets wat het tweetal bezighoudt. Dat kan een vraag zijn die door hun hoofden spookt, maar ook iets uit het verleden, iets wat ze op tv zien of horen op de radio.  ‘Vervolgens denken we na over de vorm waarin we het gieten. Dat kan iedere keer weer anders zijn’, vertelt Haver. Weizman knikt en vult aan. ‘Voor Conference of the Birds hebben we een collectief nodig. Daarom werken we met heel veel mensen samen om onze boodschap uit te beelden. Maar gaat een voorstelling over de liefde? Dan zijn twee mensen op het podium genoeg. En gaat het over eenzaamheid? Dan volstaat één persoon. Nu is het niet zo dat elke voorstelling je een zwaar gevoel geeft. Er zit juist humor in onze voorstellingen. Humor is namelijk de beste manier om over de zwaarste onderwerpen te praten. Mary Poppins zei al: “Met een klein schepje suiker wordt een bittere pil zoet”. Zo ervaren wij dat ook.’

Samenwerken met andere kunstenaars over de hele wereld vinden Weizman en Haver heel belangrijk. Haver: ‘Zangers, dichters, schrijvers en bijvoorbeeld acteurs. Dans is een taal, maar iedere taal heeft zo zijn beperkingen. Daarom zoeken we altijd de samenwerking op met kunstenaars. Ik denk dat het ook onze kracht is, dat we erkennen dat dans niet áltijd de beste manier is om je verhaal te vertellen. Soms lukt dat beter met een verteller, een acteur of een zanger. Tekst praat bijvoorbeeld met je hersenen, muziek met je emoties en beweging en beeld met je intuïtie. Als een soort sudokupuzzel kijken we welke kunstvorm het meest geschikt is voor welke productie.’ Conference of the Birds wordt vertolkt door vijftien dansers, twee solomuzikanten, drie acteurs en zo’n vijfhonderd tot duizend brassmuzikanten. ‘Dat wordt iets heel bijzonders. Helemaal omdat we samenwerken met zoveel mensen en omdat het op het strand De Groene Ster in Leeuwarden, is.’

Trots

Weizman en Haver hebben sinds het begin van Club Guy & Roni al heel wat prijzen in de wacht gesleept. Zo wonnen ze in 2013 de Oscar onder de dansvoorstellingen, de Zwaan, voor hun productie Midnight Rising. In hetzelfde jaar wonnen ze in Rusland de prestigieuze Golden Mask Award voor hun voorstelling  l’Histoire du soldat. ‘We hebben veel om trots op te zijn en hebben het geluk dat we ons op verschillende manieren kunnen laten zien. Van hardcore kunst op het toneel tot optredens op festivals zoals Oerol en de Zwarte Cross. Afgelopen april kwam daar een heel bijzondere ervaring bij: optreden voor de koning en de koningin tijdens Koningsdag in de Martinikerk in Groningen’, vertelt Weizman.

Als een soort sudokupuzzel kijken we welke kunstvorm het meest geschikt is voor welke productie

‘Toen we begonnen met dansen, dachten we niet na over wat het hoogst haalbare was. Onze drive was om de kans te krijgen verhalen te vertellen. Mensen te inspireren en na te laten denken over bepaalde vragen’, legt Weizman uit. ‘De generatie van nu is vaak bezig met het halen van “de top”. Zij vergeten de inhoud nog weleens, terwijl die juist het allerbelangrijkste is.’ Dat Weizman en Haver hun verhalen nu op grote schaal mogen vertellen, is voor het tweetal een droom die uitkomt. ‘We hebben er keihard voor gewerkt en zijn er trots op dat we na zoveel jaar nog steeds bestaan en een internationale familie om ons heen hebben gebouwd. Iedere dag opnieuw kijk ik om mij heen en word ik overspoeld door een gevoel van trots en blijdschap. Maar ook een gevoel van angst. We willen deze familie niet verliezen. Ik ben iedere dag daarom dankbaar voor wat we samen doen’, antwoordt Haver met een grote glimlach op haar gezicht.

Samenwerking NNT

Sinds 1 januari 2017 is Guy Weizman artistiek en algemeen directeur van het Noord Nederlands Toneel (NNT). Voor velen geen verrassing, aangezien Weizman daarvoor al veel samenwerkte met acteurs en projecten deed voor het toneel. Zo regisseerde hij in 2009 het stuk 60 Years bij Schauspiel Köln met vijf acteurs en vijf dansers en waren er verschillende coproducties met het NNT, waaronder Sneeuwwitje, Crash en De Laatkomer. De Twaalf Gezworenen was het regiedebuut voor het toneel van Weizman bij het NNT. Roni Haver is sinds de aanstelling van Weizman meer het gezicht van Club Guy & Roni, maar blijft wel samen met Weizman Club Guy & Roni leiden. De club en het NNT produceren al jaren samen diverse voorstellingen, zoals voor het jaarlijkse Oerolfestival.

Meer informatie: www.clubguyandroni.nl

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: